Print deze pagina

 

Met deze handleiding wil ik proberen uit te leggen hoe je zelf een eenvoudige animatie kan maken, je zal zien dat het best meevalt, ik zal hier mijn best doen om alles zo duidelijk mogelijk stap voor stap uit te leggen aan de hand van een aantal voorbeelden, wat je nodig hebt is PSP 7 & Animation Shop. kom je er niet uit;

Dit plaatje kwam ik laatst tegen in de nieuwsgroep alt.binaries.clip-art, ik heb het wat verkleind en wat onregelmatigheden weggehaald, we gaan het nu gebruiken voor deze handleiding, sla het op door er rechts met je muis op te klikken en dan kiezen voor Afbeelding Opslaan Als ...en ga akkoord met de naam angel.gif

 

Start nu Paint Shop Pro en ga naar File en Open, zoek de zojuist opgeslagen afbeelding angel.gif op en open die

Belangrijk !! ; om straks met meerdere lagen te kunnen werken vergroten we eerst de kleuren naar 16 miljoen, ga daarvoor naar Colors in de menubalk bovenin en kies voor Increase Color Depth en kies dan voor 16 Million (24 bit)

Dan selecteer je de Freehand (lasso) uit de Tool Palette, ik heb de Tool Palette hieronder horizontaal afgebeeld maar meestal zal hij verticaal links van je beeld staan, je kunt hem overigens zelf overal op je scherm neerzetten.

Selecteer nu heel zorgvuldig de armen en het poesje, om beter te kunnen zien wat je doet kun je inzoomen met het vergrootglas van de Tool Palette, de zwart/witte lijn geeft de selectie aan.

 

Lukt het niet helemaal of ben je niet tevreden dan kun je met de Undo knop van de Standard Toolbar (meestal meteen onder de menubalk) de selectie ongedaan maken en het opnieuw doen.

Ga nu naar de menubalk en kies Edit en Copy, ga daarna nogmaals naar Edit en kies nu Paste As New Layer, de selectie staat nu midden in de afbeelding over de origineel heen, ga nu naar de Tool Palette en selecteer de Mover

Schuif nu de selectie weer zo goed mogelijk naar de originele plek en daarna selecteer je de Deformation tool uit de Tool Palette

Dan zie je zoiets als dit (uit vergroot)

Nu wordt het spannend; je ziet een rechthoek met in het midden een klein vierkantje, en een streep naar rechts ook weer eindigend in een vierkantje, en die moeten we hebben, ik heb het hier rood gemaakt, als je er met je muis overheen beweegt veranderd je muis in twee pijltjes, hier ook rood gemaakt, je kunt nu met de linker muisknop ingedrukt de selectie draaien, doe het maar eens je ziet de hele rechthoek draaien, draai hem nu iets naar beneden en let op dat de mouwen mooi aan blijven sluiten, als je de muisknop loslaat en haalt hem van dat vierkantje weg veranderd de muis weer in een kruis en daarmee kan je de hele rechthoek verslepen om hem mooi op de gewenste plek te krijgen, trek je niets aan van de onderliggende randen want de originele afbeelding blijft er nog gewoon onder staan.

Als je denkt dat er genoeg beweging in zit ga je naar de Tool Palette en klikt op de grote witte pijl de deform-box gaat dan weer weg, ben je niet tevreden doe het gewoon over door op de Undo te klikken, om te zien of het wat wordt halen we de Layer Palette erbij, die vindt je ook in de Standard Toolbar, klik hier op Troggle Layer Palette (rood omlijnd)

In de Layer Palette kunnen we de diverse Layers (lagen) van de afbeelding selecteren die we willen zien met het 'brilletje' als je er op klikt selecteer je of die laag wel of niet zichtbaar moet zijn.

Je laat de Background (de origineel) zichtbaar en klikt een paar maal op het brilletje van Layer 1, je ziet in de afbeelding nu al een beetje de toekomstige animatie maar je ziet ook dat de armen en het (arme) poesje nog gewoon ook op de oude plek blijven staan, en dat de bovenste Layer 1 er overheen 'beweegt', als je denkt dat de beweging wel mooi en natuurlijk verloopt gaan we verder, ben je nog niet tevreden gewoon één of meer keren Undo klikken en herhaal wat stappen.

Ben je tevreden over de beweging dan maak je de selectie ongedaan door in de menubalk voor Selections te kiezen en Select none.

Om verder te gaan maken we een kopie van de background, dat doen we door rechts te klikken op het vakje Background in de Layer Palette en dan voor Duplicate kiezen, we hebben nu drie Layers en de middelste (de Copy of Background die we net gemaakt hebben) is geselecteerd (donker blauw), kruis de origineel weg en zorg dat de Layer 1 (waar de beweging in zit) wel zichtbaar is, zoals hier onder dus.

Nu gaan we op de oude plaats van de armen en het poesje alles wegpoetsen wat er achtergebleven is, en dus nog zichtbaar, dat doen we met de Paint Brush alweer uit de Tool Palette als we die toch niet hadden !

De achtergrond is wit dus we kunnen alles wat weg moet gewoon witkalken, de Paint Brush moet daarvoor dus een witte kleur hebben, dat selecteren we met de Color Palette

Klik op het kleine zwarte pijltje (zwarte pijl) en daarna op het kwastsymbool (rode pijl), vervolgens op het (hier al witte) kleurvlakje Styles,  selecteer dan de witte kleur in de pallet, nu kunnen we gaan schilderen, alles wat we weg willen hebben maken we wit door er overheen te gaan met de linker muisknop ingedrukt, ga je te enthousiast dan klik je weer op Undo, de kleuring heeft alleen effect op de (blauw) geselecteerde Layer in de Layer Palette, er kan er altijd maar één geselecteerd zijn maar meerdere zichtbaar, de vorm van de Paintbrush (grootte van de kwast) kan je aanpassen om nauwkeuriger te werken, selecteer daarvoor de Tool Options uit de Standard Toolbar, hier weer rood omlijnd.

Hier kan je aangeven hoe de kwast er uit moet zien, deze waarden gebruik ik meestal.

Als je alle zaken mooi weg geschilderd hebt en alles ziet er goed uit sla je het plaatje op met File Save As.. geef de naam angel_2 en bij opslaan als type selecteer je GIF.

Open nu de Animation Shop, controleer eerst of de eigenschappen voor gelaagde files wel goed staan, ga  naar File en kies Preferences en General Program Preferences, het Layered Files tabblad moet er zo uitzien.

Ga dan naar File en Animation Wizard, vul achtereenvolgens de volgende waarden in; (meestal volstaat hier met viermaal Volgende)

Same size as the first imageframe, Volgende >> Opaque, Volgende >> Upper left corner of the frame / With the canvas color, Volgende >> Yes, repeat the animation indefinitley / How long ....... 75  Volgende >>

Bij Add image open je de bestanden voor de animatie, angel.gif en daarna de zojuist gemaakte angel_2.gif Volgende >> en dan Voltooien, de beide frames worden nu naast elkaar getoond in het venster.

Om de animatie te bekijken klik je op View Animation in de menubalk bovenin, hier weer rood omlijnd.

Als alles goed gegaan is zie je nu je eerste animatie !, je kunt hem nu opslaan met File Save As... vul in; angel_ani .gif en ga (als je nooit iets veranderd hebt) met de standaard waarden van de Optimization Wizard akkoord, of kies anders voor best quality

 

Eigenlijk ben je nu klaar maar als je de smaak te pakken hebt ga je nog even naar PSP, kruis de Layer 1 weg en ook de Copy of Background, je ziet nu alleen de origineel weer, selecteer die door in de Layer Palette er op te klikken, we laten ons engeltje nu een knipoogje geven, ga naar de Tool Palette en selecteer de Dropper 

Ga naar het gezicht en klik op een lichte kleur van het gezicht, selecteer daarna de Paint  Brush en schilder voorzichtig het oog een beetje weg, experimenteer maar een beetje je kan altijd terug met Undo, probeer verschillende tinten uit, daarna doe je met het mondje hetzelfde net of ze een kusje geeft, als je tevreden bent sla je dit plaatje dan op Als angel_1.gif, ga dan weer naar de Animation Shop en klik rechts op het eerste plaatje en kies voor Insert Frames en From File, dan op Add file en selecteer angel_1.gif ga akkoord met Insert frame before frame 2 laat de delaytime op 75 klik OK.

Met View Animation kan je weer zien hoe het geworden is, om de timing aan te passen klik je rechts op frame 3 en kies Frame properties, geef hier nu 100 op, dan zie je de nieuwe animatie die je vervolgens weer kan opslaan, maar ook hier kan je weer naar hartelust mee experimenteren.

Dit is hem dan geworden, best wel 'cute' hé? in de volgende delen zullen we er een naam bij gaan zetten.