Print deze pagina

 

Ik ga er nu van uit dat je aan aantal basishandelingen die je in eerdere hoofdstukken hebt kunnen lezen onder de knie hebt en ga daar dan nu ook niet verder op in.

We gebruiken in deze handleiding het volgende plaatje;

Eigenlijk is ie zo al mooi maar een beetje leven kan geen kwaad, open hem in PSP, vergroot het aantal kleuren naar 16 miljoen en zet de Layer Palette op je werkblad, ga in de Layer Palette op de Background staan en Duplicate hem, je hebt nu twee gelijke Layers, selecteer de Freehand (lasso) in de Tool Palette en selecteer nu zorgvuldig het water, zoom eventueel in om beter te kunnen werken maar zorg wel dat je de hele waterpartij in zicht houdt, als je het water geselecteerd hebt ga dan naar Effects, Geometric Effects en Wave, je ziet nu een schermpje voor je met links het origineel en rechts hoe het gaat worden, en schrik niet je ziet waarschijnlijk een puinhoop rechts ! verander de instellingen zoals hieronder is aangegeven,

Dit is maar een voorbeeld en je zult gewoon moeten experimenteren om de mooiste waarden te vinden, het ligt natuurlijk heel sterk  aan het plaatje wat je onderhanden hebt, als je OK geeft zie je het resultaat voor je, als je nu in de Layer Palette op het kruisje klikt, rechts naast de Layer van de Copy of Background, zie je het verschil met het origineel klik er maar eens een paar maal op en het water lijkt al te bewegen.

   

Je kunt nu van deze twee Layers al een animatie maken in de Animation Shop, Save de Layers afzonderlijk met een GIF extensie en maak met de animation wizard een animatie zoals beschreven aan het eind van deel 1 van de handleidingen, in dit geval is 20 een mooie timing, hieronder zie het resultaat.

Vaak is zo'n eerste poging ook de beste ;-) maar je kunt ook proberen om het nog mooier en natuurlijker te maken door nóg een Layer toe te voegen maak daarvoor nog een kopie van de eerste Layer en doe weer net als met de tweede, vergroot nu alleen de waarden van de Wave instellingen, meestal kun je volstaan met de Wavelength Horizontal te vergroten, maak het niet te bont kleine veranderingen zijn vaak het mooist.


Ook op watervlakten kun je de wave toepassen, daarvoor gebruiken we dit plaatje:

Maak een Copy van de Layer in de Layer Palette en selecteer de adelaar (een beetje ruim) delete de hele vogel, klik met de Magic wand op de lichtblauwe rand, Invert Selections in Selections van het hoofdmenu, maak de background onzichtbaar, ga dan naar Wave en maak de volgende instellingen:

Als je nu afwisselend de background en de Copy zichtbaar maakt in de Layer Palette kan je het resultaat zien, sla de met beide lagen zichtbaar de afbeelding op met een andere naam en als GIF, maak in de Animationshop weer een animatie met de animation wizard, van de origineel en de zojuist gemaakte copie tezamen, vul in Opaque voor canvas color en zet de timing op 25 , sla hem op en dan heb je dit:

Wel aardig maar er mist iets...., een lijstje zou wel aardig zijn, exporteer de frames naar PSP, ga naar Image en selecteer Picture frame, kies Modern, ga verder met de standaard waarden akkoord en herhaal dat voor beide frames, sluit PSP en update naar de Animation Shop, stel in de Animation shop de timing weer in op 25 en sla de nieuwe animatie op

Eigenlijk zou hij nu alleen nog moeten vliegen, ook dat kan, met de aanwijzingen van handleiding één, alleen kun je nu niet simpel de achtergrond witkalken maar je zult hem moeten nabootsen, dat kun je doen door een soortgelijk deel van de background te kopiëren en dan Paste As Transparent Selection en zo de plek waar eerst een vleugel was weer opvullen.

En dit is hem dan geworden: (The Free Bird  in action ;-)

Met deze animatie kan je ook een briefpapiertje maken zie daarvoor de handleiding  briefpapier

Je zult gaandeweg wel gemerkt hebben dat ik steeds vaker er van uitga dat je inmiddels een aantal handelingen al weet uit te voeren en dat is ook waar het om gaat, maar let wel deze manier is er slechts één en je zult zelf op ontdekkingsreis moeten gaan en dan ontdekken dat er nog veel meer mogelijkheden zijn, en dat het allemaal ook nog heel anders kan, maar eerst moet je toch leren lopen en daarna kun je pas echt op pad. Succes en laat eens wat zien als je iets moois gemaakt hebt.